sobota, 24 listopada 2012

Jak zrobić kwadratowy/prostokątny koszyk z papierowej wikliny? tutorial, kurs

Już dawno chciałam pokazać Wam ten kurs, zdjęcia przygotowane czekały już od września. Mam nadzieję, że przyda się Wam do zrobienia własnych koszyków :) Przyznaję, że nie wszystkie koszyki wychodzą mi tak równo jakbym tego chciała, ale ciągle ćwiczę :)




Jak wyplatać rurki pokazywałam TUTAJ

Na początek przygotowujemy sobie dwie tekturki takiej samej wielkości w kształcie kwadrata, prostokąta i papier którym je okleimy - może to być np. papier do pakowania prezentów - ja pomięłam i rozprostowałam dwie białe zwykłe kartki.



Obklejamy tekturki papierem - na zdjęciu widoczne "lewe" strony które będą schowane.

A tu widok na te ładniejsze strony:

Na jednym z kartoników, na lewej stronie, dobrze jest dla ułatwienia narysować sobie w równej odległości kreski, gdzie będziemy przyklejać rurki osnowy:

Przygotowujemy sobie rurki - jeżeli są długie a nasz koszyk nie ma być wysoki dobrze jest je sobie przeciąć na pół (uważając żeby się nie rozkręciły ;) - trzeba je wtedy podkleić)


Następnym krokiem jest przyklejenie rurek do kartonika, dużą ilością kleju...

...i przyłożenie na górę drugiego kartonika. Na górę dobrze jest przyłożyć ciężką książkę lub inny przedmiot, żeby wszystko dobrze się skleiło. Zostawiamy tak na pewien czas - ok 15, 20 mim.

 Dobrze jest zrobić teraz dolny brzeg, aby zasłonić miejsce połączenia tekturek. Dzięki temu rurki osnowy będą sterczały do góry bez konieczności związywania ich lub innego przytrzymywania ;)

Pierwszą rurkę przekładamy POD drugą i zaginamy do góry, zostawiając trochę przestrzeni aby zmieściła się w niej ostatnia rurka:

Krok ten powtarzamy z każdą następną rurką...


...aż do ostatniej, którą przekładamy pod rurką pierwszą w zostawione wcześniej miejsce:


Dolny brzeg gotowy:

Teraz można użyć jakiegoś wzornika lub wyplatać bez. Ja użyłam kuferka na biżuterię z braku innego wzornika ;). Mimo wszystko spełnił swoje zadanie.

Bierzemy pierwszą rurkę, którą zaczynamy wyplatać koszyk. Zaginamy ją na pół...

... i zahaczamy o pierwszą rurkę osnowy.

Dalej wyplatamy cały czas splotem ósemkowym widocznym poniżej:

Jeżeli skończy nam się rurka bierzemy kolejną (w tym przypadku dwie) i łączymy ją z poprzednią - dobrze jest "spłaszczyć" końcówkę przed połączeniem.

 I wyplatamy dalej...

... i dalej

 ... i dalej aż do uzyskania potrzebnej nam wysokości:


Kiedy chcemy zakończyć wyplatanie obcinamy rurki i chowamy do środka między sploty. Dobrze jest podważyć sobie splot np. plastikowym drutem do robienia na drutach :)

Do zakończenia tego koszyka nie używałam żadnego konkretnego wykończenia - sterczące rurki zagięłam w dół i pochowałam w splot podważając wcześniej drutem.

I ta część nie różniła się właściwie niczym od wyplatania koszyka okrągłego lub o każdym dowolnym kształcie, mającego dno z tekturki.


A teraz przejdę do wyplatania wieczka. W ten sposób można też oczywiście wyplatać dno ;)

Przygotowujemy sobie dwa paski z jakiegoś grubszego papieru, składamy każdy na pół i robimy dziurki w takiej samej odległości od siebie na jednym i na drugim pasku - tak jak na poniższym zdjęciu:

Następnie przekładamy przez dziurki rurki osnowy - tworzą takie jakby krosna. 
Pierwszą rurkę, którą będziemy wyplatać zginamy na pół i zahaczamy o pierwszą rurkę osnowy i zaplatamy o kolejne splotem ósemkowym. Musimy uważać, żeby nie zaciągać splotu zbyt ciasno.


Kiedy przejdziemy do ostatniej rurki osnowy po prostu zawijamy wyplataną rurkę i wyplatamy w drugą stronę i tak już do końca.




Końcówki chowamy pomiędzy splot i resztę odcinamy:

A teraz zostaje nam tylko pomalowanie i polakierownie



 Na koniec łączymy wieczko z resztą koszyka i gotowe :)



A tu inne koszyki wyplatane tym samym sposobem:



Mam nadzieję, że wszystko wytłumaczyłam zrozumiale, w razie czego pytajcie, na pewno odpowiem :)

26 komentarzy:

  1. Bardzo fajny kursik :) Jeszcze nie wyplatalam kwadratowych podstaw badz wieczek bez kartonika...moze wreszcie sie skusze :)) Pozdrawiam :)) (i dziekuje przy okazji za wszystkie Twoje -bardzo mile - komentarze na moim blogu)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super kurs!!! Dzięki :)
    Piękne koszyki robisz!!! Podziwiam, ja chyba do tego nie mam cierpliwości...

    OdpowiedzUsuń
  3. super kursik, bardzo przydatny:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajny koszyk:). W jakiej odległości rozmieszczasz rurki? Ciężko mi ocenić odległość patrząc na zdjęcie:) Bo najlepiej , gdy rurki są rozmieszczone co 2 cm, wtedy wychodzi, ładny i równy splot:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właśnie rurki rozmieszczam co 2 cm :) w wieczku były trochę większe odległości

      Usuń
  5. Bardzo przejrzystu tutorial ;) Ja jeszcze nigdy nie wyplatałam kwardatowego dna lub wieczka, wydaje mi się, że z tym może być trochę trudności, dlatego się jakoś nie mogę zdecydować...
    Twój koszyk wyszedł rewelacyjnie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetne koszyki bardzo przejrzysty tutorial. na pewno skorzystam, bo rurki leżą już u mnie dwa lata. To chyba wystarczająco jak na suszenie wikliny :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajny tutorial, ja na razie mam fazę na okrągłe koszyki ale chyba w końcu pora na coś innego :)Pozdrawiam Ala

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny kurs, wszystko jasne i zrozumiałe :) Ja zbieram gazety na rurki, któregoś wieczoru może uda mi się trochę poskręcać i wreszcie zadebiutuję? :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Spróbujcie dziewczyny bo warto :) Fajna zabawa :) i pożyteczna :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Kurs świetny i bardzo przejrzysty. Podziwiam cierpliwość :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo fajny kurs, przejrzysty i czytelny.Wsadziłam w zakładki i na pewno wykorzystam.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  12. kurs super wszystko wyjaśnione, i opisane tak że chyba nikt nie miałby ze zrobieniem problemu, jak się zdecyduje na założenie własnego blogu to też się pochwale moimi pracami pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękne kosze. Mam pytanie: czym malujesz i lakierujesz kosze by efekt był taki piękny? Czy jest to zwykła farba akrylowa i lakier taki jakiego używa się do decoupage'u?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te koszyki malowałam bejcą rustykalną kupioną w NOMI (200 lub 250ml). Maluję kilka warstw. Im więcej tym nadruk gazetowy lepiej się pokrywa. A lakier jest zwykły akrylowy, również zakupiony w podobnym sklepie. Pozdrawiam

      Usuń
  14. Muszę powiedzieć że jestem w szoku, z czego zrobione są te kosze... Wyglądają super, są proste do zrobienia, choć czasochłonne ;-P
    Usłyszałam o wiklinie papierowej od koleżanki, ciekawość mnie zżerała i szukałam "dosadnej" instrukcji działania.
    Znalazłam ja właśnie tutaj ;-) Dzięki Ci wielkie uzdolniona istoto ;-D zrobię taki kosz dla mamci na prezent. Może masz jakiś pomysł podziału takiego koszyczka aby posłużył na biżuterię?
    Pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
  15. Super kosze...jakoś mam problem by rogi były proste nie zaokraglone:( zapraszam do odwiedzin http://agawkrainiemagii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. świetne kosze, właśnie próbuje takie zrobić. mam nadzieję że mi się uda :)

    OdpowiedzUsuń
  17. a jak się rurki robi skręca się po prostu jedną kartkę gazety?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tutaj jest to pokazane: http://claoodia-art.blogspot.com/2012/08/jak-zrobic-koszyk-z-papierowej-wikliny.html

      można ciąć na 4 albo i na 6 pasków (wtedy rureczki wychodzą cieńsze - zależnie od upodobań :)

      Usuń
  18. właśnie tego potrzebowałam - dzięki ;) jutro zabieram się za swoje koszyki ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Super kursik szukałam takiego już dłuższy czas w necie. Piękne koszyki robisz. Dzięki Tobie wiem jak zacząć. Dziś się biorę za zrobienie rurek, a od jutra za wyplatanie. Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękny koszyk :) Jak wykonać splot ósemkowy?

    OdpowiedzUsuń
  21. Dziękuję za informację. Możliwe, że wykorzystam we własnej praktyce>:-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Jakiego kleju używasz do przyklejenia rurek do tekturek?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde słowo, zapraszam ponownie :)